Jagnięcina i jej walory prozdrowotne

Jagnięcina i jej walory prozdrowotne

Jagnięcina to gatunek mięsa, który od wieków był obecny w tradycyjnej kuchni polskiej, szczególnie w regionach górskich. Jakiś czas temu Polacy ograniczyli jej spożycie, a przecież jagnięcina wykazuje wiele walorów prozdrowotnych w porównaniu z innymi gatunkami mięsa. Powinniśmy dążyć do jej regularnego spożycia, ponieważ jest wiele sklepów, w których można kupować jagnięcinę i baraninę.

Jakie mięso określamy jagnięciną?

Jagnięcina to mięso, pozyskiwane z jagniąt, które nie ukończyły jeszcze 1 roku życia. Najlepszym i zarazem najdroższym gatunkiem tego mięsa jest tzw. jagnięcina mleczka pozyskiwana z jagniąt poniżej 4 miesiąca życia. Mięso jagnięce ma delikatną, bladoróżową barwę, biały tłuszcz i niewielką ilość włókien. Jest to bardzo soczysty gatunek kruchego mięsa, ponieważ wykazuje stosunkowo wysoką zawartość tłuszczu. Jagnięcina jest mięsem dla koneserów, ponieważ posiada smak i zapach podobny do dziczyzny, szczególnie do sarniny. Nie każdemu konsumentowi ten gatunek mięsa odpowiada, co w połączeniu z wysoką ceną jagnięciny sprawia, że mięso to nie jest zbyt popularne w Polsce.

Właściwości prozdrowotne jagnięciny

Jagnięcina i baranina są uznawane za najzdrowsze z mięs dostępnych na rynku. Zawierają duże ilości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych oraz kwasu linolowego, który wykazuje działanie zapobiegające nowotworom i regulujące przemianę materii. Zbawienne dla organizmu są także kwasy orotowe, które opóźniają procesy starzenia i hamują namnażanie się komórek nowotworowych. Jagnięcina zawiera tyle samo tłuszczu co mięso wołowe czy wieprzowe, najchudszą częścią tuszy jest udziec. Jagnięcina powinna być doceniana również ze względu na wysoką zawartość witaminy B, kwasu foliowego, cynku czy żelaza.

Wykorzystanie jagnięciny w kuchni

Jagnięcina ze względu na swój smak i zapach wymaga odpowiedniego przygotowania. Ważna jest obróbka wstępna mięsa, czyli jego marynowanie. Dzięki temu jagnięcina nadaje się do duszenia, smażenia, gotowania i wykazuje właściwie wszechstronne zastosowanie w kuchni. Marynaty do jagnięciny mogą polegać na nacieraniu mięsa przyprawami oraz grubo zmieloną solą, a także stosowaniu marynat na bazie oliwy z oliwek, oleju, soku z cytryny. Przyprawy, miód czy musztarda pozwalają na zabicie charakterystycznego aromatu jagnięciny, który nie dla każdego jest apetyczny. Marynowana jagnięcina jest krucha, świetnie komponuje się z warzywami i ma przyjemny aromat. Do ziół, które wzmacniają smak jagnięciny należy cząber, rozmaryn, pieprz czarny czy majeranek.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez lifeforstock - pl.freepik.com

Jakie właściwości ma jagnięcina?

Jagnięcina wychodzi z jagniąt do 12 miesiąca życia, chociaż w sprzedaży znajdują się najwyżej kilkumiesięczne jagnięta (https://ranozebrano.pl/mieso-ryby/jagniecina). Szczególnie doceniane jest mięso lekkich jagniąt ze względu na niewielką ilość kalorii i dużą białka. Jest mięsem niezwykle doskonałej klasy: delikatnym, soczystym, lekkostrawnym oraz świetnie przyswajalnym. Jest także bogata w związki mineralne: mikroelementy (Potas, Żelazo, Sód) oraz mikroelementy (m.in. Cynk). Jagnięcina to także mnóstwo witamin: B1,B2, B6, B12 oraz PP.

Wartości wzmacniające

Mięso jagnięce jest zdrowe, lekkie oraz charakteryzuje się ogromną wartością kaloryczną. Rezultaty wielu badań wyraźnie dowiodły, iż ma ono wartości prozdrowotne. Jagnięcina różni się, we współzależności od części, wartością odżywczą – bardziej tłuste, natomiast zatem również bardziej kaloryczne jest mięso z górnych części tuszy. Jagnięcinę wyróżnia niewielka ilość tłuszczu śródmięśniowego, duży poziom białka (o cechach hipoalergicznych) i spora ilość witamin (B1, B2, PP i B6, B12, folianów) oraz elementów mineralnych.

Lecznicze wartości mięsa jagnięcego

W wielu państwach działają ośrodki zajmujące się badaniami nad chowem owiec. Projekty badawcze realizowane od lat, potwierdzają wyjątkową właściwość owiec. Owce są ssakami niechorującymi na nowotwory! Ową właściwość zawdzięczają kwasom orotowym, jakie są w ich systemie. Co istotne, doświadczenia przeprowadzone na owcach, dowiodły, iż najwięcej kwasu oraz co za tym idzie najlepsze antyrakowe wartości jagnięciny, ma mięso, jakie jest produkowane w normalnych warunkach.

Jagnięcina jest delikatna oraz podobnie jak mięso z kurczaka lub królika jest zalecana małym dzieciom, jakie rozpoczynają dostawać stałe posiłki. Powinny ją spożywać także osoby skarżące się na przypadłości ze strony układu pokarmowego oraz podniesiony stopień cholesterolu. Ze względu na ilość łatwo strawnego żelaza jagnięcina jest zalecana anemikom. Dodatkowo jest zarzewiem witamin z klasy B, jakie mają dobry wpływ na działanie systemu nerwowego oraz metabolizm.

Znaczenie jagnięciny dla zdrowia

Możne w białko mięso jagnięce ma potrzebne treści, jakie funkcjonują wprost na wsparcie mięśni, kości i skóry. Witamina B12 jest przydatna w redukcji homocysteiny, utrzymując jej niewielki stopień. Homocysteina jest aminokwasem, jaki może wywołać naruszenie ścian naczyń krwionośnych oraz duży poziomu cholesterolu we krwi, z którym wiąże się podwyższone zagrożenie dolegliwości sercowo-naczyniowych. Mięso jagnięce jest także zwłaszcza bogate w niacynę (witaminę B3).

Jedzenie zdjęcie utworzone przez KamranAydinov - pl.freepik.com

Właściwości mięsa jagnięcego i najlepsze metody jego przygotowania

Mięso to stały element diety praktycznie każdego człowieka. Dostarcza magnezu i żelaza potrzebnego do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jednak jego przyrządzanie ma ogromne znaczenie dla zdrowotności, ponieważ niektóre metody kulinarne mogą całkiem pozbawiać mięso ich naturalnej zawartości, dostarczając w zamian puste kalorie i puste węglowodany. Jednym z najzdrowszych rodzajów mięsa jest jagnięcina, uznawana jednocześnie za jedno z najdroższych i najdelikatniejszych mięs na polskim rynku, a to spowodowane jest głównie jego trudną dostępnością. Jakie korzyści prozdrowotne przynosi regularne spożywanie jagnięciny?

Jak często jeść mięso jagnięce?

Mimo niekwestionowanych właściwości prozdrowotnych jagnięciny, nie zaleca się spożywania jej zbyt często. Optymalne będzie jedzenie jej nie częściej niż raz w tygodniu, ponieważ podobnie jak np. mięso wieprzowe, jagnięcina jest stosunkowo tłusta. To z powodu wysokiej zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych, które bezpośrednio przyczyniają się do zagrożenia miażdżycą czy chorobą wieńcową, a również wzrostu poziomu cholesterolu we krwi. Warto również zaznaczyć, że niektóre części mięsa jagnięcego, np. te pochodzące z udźca, są najchudsze i właściwie najlepsze do spożywania, należy jednak uważać na łopatkę, która z kolei cechuje się największą zawartością tłuszczu. Mięso jagnięce jest tak pożywne i zdrowe dzięki zawartości m.in.:

  • witamin z grupy B,
  • dużych ilości białka,
  • cynku i żelaza,
  • kwasu linolowego,
  • antyutleniaczy.

Zbawienne dla zdrowia człowieka kwasy orotowe, które również znajdują się w mięsie jagnięcym, mają bezpośredni wpływ na procesy starzenia się, a także wykazują właściwości przeciwdziałające powstawaniu komórek nowotworowych.

Jak przyrządzać jagnięcinę?

Z uwagi na to, że jagnięcina jest dość specyficznym mięsem, również jego przygotowanie odbiega nieco od standardowych metod kuchennych. Jeżeli decydujemy się na jego smażenie, niezwykle istotne jest to, by olej na którym smażyć się będzie mięso był porządnie rozgrzany. Dzięki temu nastąpi szybkie ścięcie białek w mięsie, a mięso pozostanie soczyste i nie puści soków. Dodatkowo nie polecane jest gotowanie jagnięciny w wodzie, ponieważ w trakcie takiej obróbki cieplnej pozostawia ona swoje cenne właściwości odżywcze w wodzie, zamiast w swoim wnętrzu. Doskonale smakować będzie, jeżeli przed ugotowaniem na parze zostanie delikatnie grillowane lub podsmażone, przez co nabierze z zewnątrz soczystego wyglądu. Gotowanie na parze pozwala zatrzymać najważniejsze witaminy i właściwości odżywcze w mięsie, a dodatkowo taka metoda gotowania jest polecana osobom na diecie redukcyjnej.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez stockking - pl.freepik.com